• Miljöpartiet sv...

Miljöpartiet sviker Parisavtalet

Vid senaste Regionfullmäktige skulle regionen ställa sig bakom den energi och klimatstrategi för länet som arbetats fram av länsstyrelsen. Här skulle länets politiker visa upp att vi står bakom Parisavtalet och agenda 2030’s olika miljömål. Tyvärr visade det sig då att Miljöpartiet som vanligt vek ner sig när det blev allvar av.

Den samlade forskningen är överens om att för att klara miljömålen måste vi minska köttkonsumtionen. Enligt Naturvårdsverket hör köttkonsumtionen tillsammans med vårt internationella flygande till de konsumtionsmönster som måste brytas om vi ska nå klimatmålen.

På Centerpartiets initiativ och med Miljöpartiets goda minne hade meningen om köttkonsumtion tagits bort ur strategin.
Står då inte Miljöpartiet för det man skriver i sin insändare i tisdagens tidning nämligen att det går att minska utsläppen av växthusgaser genom kloka politiska beslut ?

Min enda slutsats är att Miljöpartiet inte kan fatta kloka politiska beslut. Man låter alltid viljan att få sitta vid köttgrytorna stå över viljan att vidta åtgärder för att gynna klimatet.

Kajsa Fredholm och Maja Gilbert Westholm

Nu antog Regionfullmäktige en strategi där man gjorde som så många andra plockade bort den del som var lite för obehaglig för just oss oavsett vad forskningen säger.
11000 forskare larmade härom veckan om att planeten står inför ett klimatnödläge. De skrev att de är förtvivlade över att politiker och andra makthavare inte förstår att den här situationen är lika allvarlig som andra världskriget. De manade till varaktiga förändringar av livsstilen om vi ska klara klimatet. Befolkningsökningen, köttkonsumtionen och fossila bränslen är alla delar som bidragit till klimatförändringen.

Uppenbarligen har inte Miljöpartiet tagit till sig detta eller också tänker man sig att nästa generation ska fixa det åt oss.
Vänsterpartiet var det enda parti i Regionfullmäktige som stod upp för Parisavtalet och målen i Agenda 2030.
Är det inte dags att välja sida nu MP? Står ni upp för det ni säger eller är makten och de inkomster den ger alltid viktigare?

Maja Gilbert Westholm (V)
Oppositionsråd Region Dalarna