• Svar till SD: "...

Svar till SD: ”Jag kan absolut ta det moraliska ansvaret”

Kent Ekeroth (SD) beskriver i en debattartikel i Dala-Demokraten vad han anser vara vikten av att Sverige inför angiverilagar och flera av hans påståenden kräver att bemötas.

Beslutet att skicka in en skrivelse till regeringen om att angiveri inte hör hemma inom hälso- och sjukvården, bygger på att en sådan lagstiftning kommer gå i konflikt med redan antagna och vedertagna etiska lagar och principer som vi menar är viktiga att hålla fast vid. Trots Kents försäkran om att utredningsförslaget skulle vara förenlig med internationella regler och konventioner, så behöver man bara läsa nedanstående slutsatser från EU:s expertråd kring mänskliga rättigheter för att förstå att så inte är fallet.

“Faktiska eller uppfattade skyldigheter att upptäcka och rapportera irreguljära migranter kan avskräcka människor från att utnyttja sina grundläggande rättigheter.

EU:s medlemsstater bör inte använda sig av metoder för att upptäcka irreguljära migranter som i praktiken innebär att dessa inte får tillgång till hälso- och sjukvård, utbildning eller rättssystemet. Tjänsteleverantörer bör inte vara skyldiga att rapportera papperslösa migranter till migrationsmyndigheterna.”

Vidare försöker Ekeroth påskina att det i princip skulle ha pågått en okontrollerad invandring i Sverige. Svensk migrationspolitik har alltid varit reglerad och beviset för det är att Sveriges olika regeringar de senaste sju åren strypt åt möjligheterna att söka asyl i Sverige. Utfallet är tydligt, för trots ett brinnande krig i Ukraina, har antalet personer som söker asyl minskat med 159%, enligt SCB. Bilden om en okontrollerad invandring är således skev och syftar endast till att måla upp en hotbild mot att Sverige skulle vara invaderat av människor från främmande kulturer som skapar social oro i landet.

Genom att peka på de allra svagaste och mest utsatta, att de skulle utgöra ett hot mot samhället och enligt Ekeroth lägga grunden för en eskalerande kriminalitet i Sverige, vill han vilseleda läsarens blickar bort från de reella orsakssambanden. Det är en skenande ekonomisk ojämlikhet – de rika blir rikare och de fattiga fattigare – i kombination med en långvarig underfinansiering av svensk välfärd, som lägger grunden för en ökad social oro med dess följder. När framförallt skola och socialtjänst runt omkring i landet inte får nog med pengar för att kunna klara sitt uppdrag får det konsekvenser. Konsekvenser som Ekeroth vill skylla den papperslöse för, därför ska hen jagas.

Det är förstås enklast, då behöver han inte förklara och försvara Tidö-avtalets ekonomiska politik, som nu visar sig innebära ett statsstödsunderskott på ca 18 miljarder till Sveriges alla kommuner och regioner. Pengar som hade behövts för att bibehålla dagens nivå och standard av välfärd i landet.

Som svar på Ekeroths direkt riktade fråga: Jag kan absolut ta det moraliska ansvaret för att jag vill möjliggöra låt oss säga 1000 människors rätt till att känna trygghet om de söker nödvändig vård, även om en av dessa eventuellt skulle kunna ha begått ett brott.

Frågan går dessutom att vända: Är du beredd att ta det moraliska ansvaret för alla de barn, unga och gamla som kommer att fara illa till följd av det ekonomiska stålbad som blir effekten av Sverigedemokraternas prioriteringar? Är det ansvar, att hellre sänka skatter för de med högst inkomster, priset på snus och diesel, än att säkerställa att välfärden har de pengar den behöver?

Vad gäller utredningen som Ekeroth menar att vi borde invänta, för att vi ännu inte vet vad den kommer att föreslå. Kort går det att konstatera: som man ropar, får man svar! Det är bara att följa direktiven, för att se varthän denna utredning är tänkt att landa. Därför var det nödvändigt för Region Dalarna att agera redan nu.

Patrik Liljeglöd (V)
Oppositionsråd