• Sjukvårdsperson...

Sjukvårdspersonal ska ägna sig åt vård – inte angiveri

Den 18 september kommer Vänsterpartiets nämndinitiativ upp på Regionstyrelsen, där vi uppmanar Regionstyrelsen att ta ställning för att trygghet och tillit alltid ska prägla mötet med hälso- och sjukvården oavsett vem du är.

Nu när regeringen har tillsatt en utredning för att kunna utforma något som bäst kan beskrivas som en angiverilagstiftning, är det viktigt att vi som ansvariga för hälso- och sjukvård tidigt agerar. Vi behöver signalera att det förslag som regeringen på uppmaning av Tidöavtalet just nu arbetar på, strider mot grundläggande principer och nu gällande lagstiftning kring hälso- och sjukvård. Den som är i behov av vård ska vara trygg i att kunna söka den.

Det är viktigt att förstå att en angiverilagstiftning med stor sannolikhet kommer kunna bli en avgörande faktor om liv kommer kunna gå att räddas eller inte. De som kommer drabbas av en sådan lagstiftning är de som redan idag befinner sig i en utsatt situation. Det kan handla om kvinnor som utsatts för trafficking, våld i nära relation eller drabbats av komplikationer under sin graviditet som kräver akut vård. Det är dessa och många fler, vars liv angiverilagstiftningen sätter på spel om en anmälningsplikt införs. Därför har Vänsterpartiet begärt upp frågan till Regionstyrelsen.

Glädjande i sammanhanget är att Centerpartiet genom Sofia Jarl redan aviserat att de tänker rösta ja för vårt initiativ. Det innebär att om vår begäran skulle fällas av Region Dalarnas majoritet så sker det inte genom deras försorg, såtillvida Centerpartiet inte gör ett tvärt omkast i frågan, men det har jag svårt att tro. Låt oss hoppas att Regionstyrelsens röstande ledamöter lägger en röst för trygghet, medmänsklighet och principen att möjligheten att rädda liv alltid ska vara överordnat.

Låt Region Dalarnas budskap till regeringens och dess utredning, att hälso- och sjukvårdspersonalen ska ägna sig åt vård – inte angiveri.

Patrik Liljeglöd (V)
Oppositionsråd i Region Dalarna