• RESERVATION: In...
Reservationer

RESERVATION: Införande av en Fastighetsberedning

Beslut i Regionfullmäktige och Regionstyrelsen:
Införande av en Fastighetsberedning

Reservation:

Vänsterpartiet är ytterst tveksamma till vinsten i att föra över fastighetsnämndens ansvar till regionstyrelsen. Vi har snarare farhågor om att det blir en ordning som försvårar arbetsprocessen kring regionens fastighetsfrågor. Regionstyrelsen sammanträder så pass sällan att det riskerar överbelasta styrelsens dagordning med viktiga beslutspunkter som löpande behöver fattas för Regionfastigheters fortgående arbete. Att lägga över ansvaret i en beredning som inte har beslutsmandat ser vi sannolikt snarare kommer att utgöra en flaskhals i fastighetsförvaltningens arbetsprocess.

Därför reserverar vi oss mot beslutet att införa en fastighetsberedning.

Vidare, under förutsättning att inrättandet av en beredning ändå beslutas, yrkade vi på att ordförandearvodet för beredningen borde likställas nivån som är gällande regionens övriga beredningar, dvs 15%. Vi ser det inte skäligt att ordförande för en beredning ligger på samma nivå som en ordförande för en nämnd utan att ha samma ansvar.

Av den anledningen reserverar vi oss även mot arvodesnivån för fastighetsberedningen.

Patrik Liljeglöd
Kjell Nordqvist