• Vad hände under...
Blogg

Vad hände under Regionfullmäktige 12-13 juni?

Regionfullmäktige

Den 12-13 juni var det sammanträde med Regionfullmäktige där det största fokuset var på att anta en handlingsplan och budget-och regionplan för 2024-2026. Utöver det hanterades en motion och en interpellation lagd av Vänsterpartiet. Nedan kan du läsa om alla de delarna.

Budget- och regionplan

Den budget- och regionplan som antogs under Regionfullmäktige var, inte oväntat, den politiska ledning Socialdemokraterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Dalarnas sjukvårdsparti presenterade. Vi kommer med denna få ett tufft läge framöver, men Vänsterpartiet kommer alltid igen med nya förslag för ett bättre Dalarna.

Organisationen
Vänsterpartiet föreslog, i sin budget- och regionplan, en omfattande strukturering av hur verksamheterna ekonomiskt ska organiseras. Detta genom att gå från en marknadsstyrning till en styrning som istället vilar på ansvar och tillit samt en fördelning med tydligare ekonomiska ramar. Vårt förslag hade inneburit en synförändring som hade frigjort en inte oansenlig summa som hade minskat den administrativa bördan. I dagsläget inom regionens förvaltningar finns ett upplägg, som vi anser är mycket märkligt, som kräver avkastning i den egna verksamheten där dess intäkter enbart finansieras av andra verksamheter inom regionen. Med Vänsterpartiets omstrukturering i sin budget hade pengarna istället gett ett bättre värde för verksamheterna och i förlängningen även för folket i Dalarna.

Hälso- och sjukvård
Primärvården hade, enligt Vänsterpartiets förslag, fått en högre ekonomisk ram på 20 miljoner kr. Detta för att göra vårdcentralerna ökad tillgänglighet och bättre kvalitet för både patienter och personal. Förslaget hade även inneburit ett stopp på privatiseringen som den föregående majoriteten (M, KD, C, DSP och MP) öppnade upp. Den nya majoriteten (S, KD, C och DSP) skickar tydliga signaler i sin regionplan att de har för avsikt att öka privatiseringen och kunna utveckla det inom fler områden än vad det är idag. Socialdemokraterna är det enskilt största partiet i majoriteten, och trots sin tidigare privatiseringsnegativa politik, väljer de ändå att privatisera vården än mer. Värderingarna och löftena är som bortblåsta och detta har tydliggjorts än mer i samband med att de presenterade sin budget- och regionplan.

Kollektivtrafik
I majoritetens budget hanteras kollektivtrafiken defensivt och destruktivt, då de öppnat upp för både höjda biljettpriser och neddragningar av bussturer på landsbygden. Det är en farlig väg att gå om vi vill ha en livskraftig, geografiskt och ekonomiskt jämlik kollektivtrafik.

De har även planerat ett nytt zonsystem i kollektivtrafiken som kommer att dela upp trafiken i två zoner, istället för det tidigare enorma antalet zoner som funnits. Det som är problematiskt med detta upplägg är att Borlänge räknas som en zon medan övriga länet räknas in som en egen zon. Med det föreslagna zonpriset kommer det innebära en markant höjning för de som pendlar från, till och genom Borlänge. Vilket är orättvist och kontraproduktivt då den absolut största andelen av resande är inom just Borlänge. Vi kommer öka kollektivtrafiken, och sänka priserna,  i övriga länet men inte där. Vänsterpartiet föreslog istället att göra hela Dalarna till en zon, då det blir mer rättvist och kommer öka chanserna ytterligare till att den enskilde ska välja det kollektiva resandet utöver att resa med bil. Det är nyttigt utifrån den negativa miljö- och klimatpåverkan vi har idag, och det kommer även vara nyttigt för regionens ekonomi. Vi föreslog även en minskning av priset för månadskort, där priset blir 300 kr. Om antalet personer som köper sig ett månadskort skulle öka med 5%, som ändå är lågt räknat, skulle det resultera i ett nollresultat, istället för de stora underskott som finns idag.

Kultur och bildning
Vänsterpartiets budget hade även inneburit ett skydd mot de neddragningar som nu hotas av majoritetens budget. I vissa delar kommer deras budget riskera att tappa statliga medel samt försvåra genomförandet av det lagstadgade stödjande arbetet som länsbiblioteket står för. En annan neddragning de gjort är ett minskat anslag till kulturskapare och utövare. Den besparingen detta leder till är liten, men ger stora konsekvenser.

Miljö och klimat
Det mest betydelsefulla ställningstagandet, åtgärderna och den främsta prioriteringen i Vänsterpartiets budget- och regionplan är klimatarbetet. Genom att anslå att i varje enskilt fall där nyttan för klimatet ställs mot den ekonomiska nyttan, ska klimatet alltid vara det överordnade valet. Vi måste ta fler och hårdare grepp för att minska utsläppen, som hotar vår värld, för vad är pengarnas värde om vi inte har en värld med ett ett klimat som går att leva i.

Utöver den prioriteringsordningen föreslog Vänsterpartiet också som åtgärd en klimatbudget som ska innefatta alla verksamheter i Region Dalarna med konkreta arbetssätt och åtgärder för en minskad klimatpåverkan. Ett annat förslag var att införa ett klimatprotokoll, i likhet med det som görs i Uppsala. Ett klimatprotokoll är en konferens där de stora aktörerna och verksamheterna i länet tillsammans ska visa vad för miljö- och klimatfrämjande åtgärder de gör och som ska göras. För att jobba tillsammans och inspirera varandra i klimatarbetet. Där ska Region Dalarna ta det stora ansvaret och i sin tur arrangera och bjuda in kommunerna, de stora arbetsgivarna och intresseföreningar.

Motion om att underlätta rekryteringen av tandläkare och tandhygienister

Till sist kom motionen upp till ett sista beslut i fullmäktige efter att ha skickats runt mellan Regionstyrelsen och dess utskott samt Tandvårdsnämnden.

Förslaget i motionen var att avskriva studielån för de som väljer att ta anställning i Region Dalarna, detta för att underlätta den svåra rekryteringsprocess som finns i Folktandvården. Det svaret som tidigare aviserats på nämnden och styrelsen är att regionen juridiskt sett inte kan gå in och avskriva lån. Det är ett svar som är taget ur ett oinspirerat och fantasilöst perspektiv. När detta uppdagades föreslog vår företrädare i Tandvårdsnämnden ett annat alternativ, som är juridiskt genomförbart. Att lägga till ett enda litet ord ändrar hela innebörden och gör förslaget möjligt. Vilket lyder: Att erbjuda tandläkare och tandhygienister möjlighet till avskrivning av studielån. Trots det avslogs motionen, även fast många i både nämnden och fullmäktige var positiva till förslaget.

Vi kan inte annat än beklaga det beslutet som nu tagits, men det vi kunnat se i folktandvården är ändå en vändande trend, där vissa vakanser fyllts. Vi tar nya tag, och hoppas på en bättre Folktandvård inom en snar framtid.

Interpellation om Socialdemokraternas syn på privatiseringar

I och med Socialdemokraternas nya samarbetspartners och dess nya politiska beslut och genomföranden, lämnade vår företrädare Maja Gilbert Westholm in en interpellation gällande detta till Regionstyrelsens ordförande Elin Norén (S).

Frågeställningen var:
“Har Socialdemokraterna nu ändrat inställning till privatiseringar och isåfall vad är motivet för det?”

Under förra mandatperioden och i den senaste valrörelsen, var Socialdemokraterna starka i sitt motstånd mot privatiseringar. De gick så långt i valrörelsen att de till och med lovade, om de fick makten, att avveckla den privatisering av barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) som den tidigare politiska majoriteten införde.

Efter valet i höstas tog (S) makten igen, då med en minst sagt udda kombination av partier. Ett socialdemokratiskt, liberalt, konservativt och borgerligt samarbete blev det. Samarbetspartierna (KD), (C) och (DSP) är alla positiva till privatiseringar och då valde (S) att totalt släppa sina egna värderingar, ståndpunkter och vallöften.

Socialdemokraterna har låtit de tidigare privatiserade verksamheterna fortsätta och de har i både hälso- och sjukvårdens handlingsplan och sin budget- och regionplan planerat en utökning av dessa och öppnat upp för att privata aktörer ska kunna starta upp fler verksamheter, finansierat av Region Dalarnas invånarnas skattemedel.

Vänsterpartiet står fast vid sin ståndpunkt om att privata aktörer i välfärden inte ska bedrivas eller tillåtas inom Region Dalarnas verksamheter. Det är en grund i vår politik och ideologi, precis som det även varit för Socialdemokraterna. Skillnaden är att (V) står fast vid sina värderingar både före och efter valet och står upp för väljarna.

Socialdemokraterna påstod i interpellationsdebatten att de i sak inte är för privatiseringar men att de inte ser något problem med konkurrensutsättning. De pratade också om upphandlingar och inköp av vård. Det de gjorde i debatten var att medvetet missförstå för att skydda sig själva och den majoritet de ingår i. Synen (S) har på konkurrensutsättning bör, om de är emot privatiseringar, vara negativa till. Upphandling och inköp av vård är inget Vänsterpartiet är emot, då det är en helt annan sak än att privatisera verksamheter under vårdval.

Vänsterpartiet står fast vid sin ståndpunkt om att privata aktörer i välfärden inte ska bedrivas eller tillåtas. Det är en grund i vår politik och ideologi, precis som det även varit för Socialdemokraterna. Skillnaden är att V står fast vid sina värderingar både före och efter valet, medan S numer sviker sin egen politik och sina väljare.

Avslutning

Har du läst såhär lång – tack!

Nathalie Nilsson

Politisk sekreterare,