• Miljöpartiets s...

Miljöpartiets sorgliga klassförakt

Vid senaste regionfullmäktige avslöjade Miljöpartiet i Region Dalarna ett dundrande klassförakt. (Det gjorde även Moderaterna men det är ju inte lika förvånande, det ligger ju liksom i deras natur.) Ärendet gällde frågan om sommarlovskort till skolungdomar.

I region Dalarna styr Dalasamverkan, dvs M, C, L, Kd, Dsp och Mp och deras förslag var att sommarlovskortet skulle kosta 500 kr. Vi i Vänsterpartiet, tillsammans med Socialdemokraterna, vill att kortet ska vara avgiftsfritt. Vi har finansierat det förslaget i en gemensam budget. Det skulle kosta runt 3 milj kr per år. Förutom att det är en viktig klimatfråga att öka resandet med tåg och buss i Dalarna är det även en fråga om ökad jämlikhet.

Många barnfamiljer i Dalarna har det inte så lätt ekonomiskt. Många är ensamstående mammor med barn. Alla har inte tillgång till bil. Många familjer har fler än ett barn. Då blir en avgift på 500 kr mycket pengar att betala. Vi står dessutom nu mitt i en coronakris där även många barn och unga drabbas på olika sätt. Föräldrar varslas, det kan vara svårt att hänga med i distansundervisning och många föräldrar har inte möjlighet att ge sina barn den hjälp som krävs. Den annalkande sommaren kan bli extra jobbig för de familjer som redan nu har svårt att få ihop ekonomin.

Då skulle ett ”gratis” sommarlovskort betyda mycket. Att kunna ta bussen till olika fritidsaktiviteter och hälsa på kompisar. Att kunna ta sig till ett sommarjobb som ligger lite längre bort. Men tillbaka till vad Miljöpartiets Jonas Åsenius svarade Vänsterpartiets David Örnberg i Regionfullmäktige när vi yrkade på att sommarkortet skulle få kosta 0 kr. ”…sen så tror jag att oftast vänsterpartister ondgör sig om att människor inte har några pengar och att alla är så fattiga. Jag tror egentligen det handlar om hur människor använder sina pengar. Och vi kanske ska vara ärliga att det finns personer som inte kan hantera pengar på ett vettigt sätt och att man slösar bort pengar på saker som man inte ska slösa bort pengar på. Så det handlar om att prioritera och att alla måste kunna prioritera pengar på ett vettigt sätt.” Fundera på det klassföraktet.

Och kom ihåg till nästa val vad Miljöpartiet i Region Dalarna står för när de nu sitter i styret med de övriga högerpartierna. De är inte intresserade av vare sig klimaträttvisa eller mer jämlikhet för Dalarnas befolkning.

Kajsa Fredholm, Vänsterpartiet Dalarna