• Hela Dalarna sk...

Hela Dalarna ska leva

I och med sommarens bränder så kan vi konstatera att klimatförändringarna nu nått oss i Sverige. Vi behöver ställa om i snabbare takt och landsbygden är en förutsättning för att detta skall lyckas.
Att öka vår produktion av livsmedel är ett krav vi haft länge eftersom vårt beroende av import är för stort och att vi av rena säkerhetsskäl skall ha reserver vid ev framtida kriser. Det är självklart att vi skall kunna leva, verka och bo i hela vårt län. Vår landsbygd blir allt viktigare i framtidens klimatsmarta omställning.
I denna omställning anser vi att enbart marknadskrafter själva inte kan lösa vare sig klimatomställning eller landsbygdsutveckling eftersom själva drivkraften hos marknaden kräver ett stort underlag av konsumenter för att vara tillräckligt lönsamt.
Därför behövs en kraftfull politik från stat, region och kommuner som ser till att den ekonomiska fördelningen jämnar till orättvisorna mellan stad och land.
Man kan inte som SD och Alliansen föreslå skattesänkningar och tro att det ska lösa landsbygdens utmaningar.
Vi finansierar våra förslag med en rödgrön skatteväxling som skulle kunna göra hela Sverige mer jämlikt igen.

Återuppbyggd samhällservice

Dags att återuppbygga samhällsservicen på landsbygden. Vi vill bland annat satsa på särskilda bussar som ska ge viktig samhällsservice till områden som svikits av tidigare regeringar.

Studielånsavskrivning

Utöka satsningen med studielånsavskrivning för personer som efter avslutade studier påbörjar arbete i glest befolkade kommuner.

Bygg fler hyresrätter

Snabba upp byggandet av hyresrätter i de kommuner som har bostadsbrist. Värna de kommunala bostadsbolagen. Uppmuntra ett lokalt industriellt byggande av flerfamiljshus i trä. Det ger mindre koldioxidutsläpp än betong, kortare byggtider samt fler jobb i landsbygd.

Småföretagande

Förbättra möjligheterna för små företag på landsbygden att växa. Vi föreslår att småföretagare ska slippa sjuklöneansvar de första två veckorna.

Bredband och mobilnät

Staten måste ta sitt ansvar för att bredbandsutbyggnaden blir verklighet överallt. Även mobiltäckningen behöver förbättras.

Lokala banker

Att stärka de lokala bankerna är viktigt. Kontanthanteringen ska behållas.

Öka den geografiska solidariteten

Det kommunala utjämningssystemet ska behållas och utvecklas. De rika kommunerna i landet måste genom en rättvis fördelningspolitik bidra till de kommuner som har ett svårare ekonomiskt läge. Vi behöver öka den geografiska solidariteten. Därför vill vi förstärka de små kommunernas stöd från det s k utjämningssystemet. Om vi som SD vill, tar bort det kommunala utjämningssystemet skulle en kommun som Vansbro gå miste om 89 milj kr. Vad detta innebär för hemtjänst och skola kan vi ju bara frukta.

Avgiftsfri kollektivtrafik

Påbörja resan med avgiftsfri kollektivtrafik i hela Dalarna. Det kommer att göra skillnad för miljön, tillgänglighet och jämställdhet.

Vettigt reseavdrag

Förändra reseavdraget så att det baseras på resans längd och inte på tid. Det gynnar landsbygden.

Järnväg och vägar

Länets järnvägar behöver rustas. Flygplatsbygget i Sälen är en dålig idé. Större satsningar borde istället ske på Västerdalsbanan (både gods och persontrafik) och upprustning av vägarna E16 och riksväg 66.

Bra mat

Underlätta för människor att få tillgång till närproducerad, hälsosam och miljövänligt producerad mat. Sverige ska vara mer självförsörjande på livsmedel.

Gröna investeringar

Inrätta en grön statlig investeringsbank. Ur den kan stora och små företag liksom regioner och kommuner kunna låna pengar för gröna investeringar till låg ränta.

Vi anser att de som tjänar mest måste bidra mer än de som tjänar mindre.

Lägg din röst på Vänsterpartiet – Dalarnas bästa landsbygdsparti – den 9 september!

Maja Gilbert, landstingsrådskandidat
Kajsa Fredholm, landsting/riksdagskandidat