• Valbered­ni...

Valbered­ning­ens förslag till topp­kandi­dater till riks­dag och region

Riksdagslistan och regionfullmäktigelista för Vänsterpartiet Dalarna kommer fastställas på valkonferensen i Ludvika den 20 mars. Idag presenterade valberedningen sitt förslag som innehåller två nya namn överst på listorna i och med att både nuvarande riksdagsledamot Daniel Riazat och regionråd Maja Gilbert Westholm har aviserat att de ej ställer upp för omval. Riksdagslistan toppas av politiska sekreteraren Kajsa Fredholm från Leksand som även är ledamot i den centrala partistyrelsen och vice ordförande för distriktet.

– Det känns jättekul att ha fått valberedningens förtroende att bli föreslagen som distriktets riksdagskandidat. Bruksorterna och landsbygden i Dalarna har drabbats hårt av de senaste trettio årens nyliberala politik med nedskärningar, avregleringar och privatiseringar. Jag vill driva en politik som leder till bättre förutsättningar för hela Dalarna, hur vi har det måste helt enkelt uppmärksammas i riksdagen. I slutänden är det dock medlemmarna som avgör och jag är ödmjuk inför det, men får jag förtroendet känner jag mig redo, säger Kajsa Fredholm.

Pressbild
Kajsa Fredholm föreslås av valberedningen att bli förstanamn till riksdagen.

I valberedningens motivering anges, utöver Kajsas breda erfarenhet, även att hon åtnjuter stort stöd från både partiföreningar och enskilda medlemmar. Maja Gilbert Westholm, sammankallande i valberedning, konstaterar att det har inkommit över hundra nomineringar till valberedningen och det har varit ett gediget arbete att ta fram förslag till båda listorna. Valberedningen har arbetat sedan början av december med att ta fram förslagen.

– Valberedningen för Vänsterpartiet Dalarna har nu avslutat sitt nomineringsarbete. Det har varit ett roligt arbete med många kvalificerade kandidater att välja mellan. Vi tycker att vi fått ihop bra listor till både Riksdag och region, säger Maja Gilbert Westholm.

Som första namn på listan till regionfullmäktige föreslås omsorgsassitenten Patrik Liljeglöd. Patrik är gruppledare för partiet i Falu kommun och även tidigare distriktsordförande, utöver det är han revisor för fackförbundet Kommunal. Om valberedningens förslag vinner bifall på valkonferensen kommer Patrik också vara partiets kandidat till nytt regionråd efter valet. Patrik Liljeglöd tycker att det känns inspirerande att ha blivit nominerad.

– Med det nuvarande borgerliga styret av Dalarna har prioriteringen varit en ökad privatisering av sjukvården. Det är inte hållbart på sikt. Dalarna behöver en stark vänster som kan lägga fokus på vårdens innehåll, snarare än att som de borgerliga gör, prioritera enskilda näringsidkares möjligheter att tjäna pengar på skattemedel. Får jag medlemmarnas förtroende, är det en av mina prioriterade frågor att driva, säger han.

Pressbild
Patrik Liljeglöd är valberedningens förslag till förstanamn på regionlistan tillika regionråd.

Rikard Rudolfsson, ombudsman på ABF och ordförande för partiet i Borlänge, och Ida Friberg, civilingenjör och distriktsordförande från Ludvika, är valberedningens förslag till andra respektive tredje namn. Till regionfullmäktige är Ida Friberg föreslagen som andranamn, busschauffören och gruppledaren David Örnberg från Mora föreslås placeras på tredje plats.