• Vänsterpartiet ...

Vänsterpartiet hjälper S att hålla sitt löfte

En stor undersökning som gjordes i våras från SOM-institutet visar att en majoritet av Sveriges befolkning är emot privata vinster i välfärden, dvs inom skola, vård och omsorg.
Socialdemokraterna föreslår nu att stoppa marknadsskolan, att förbjuda vinstuttag. Ett bra förslag som vi i Vänsterpartiet stöttar.
Men vi vill gärna att förslaget blir verklighet efter valet och inte bara ett tomt valöfte (igen). För det är nu tredje gången inför ett val som Socialdemokraterna lovar att stoppa vinstjakten i skolan. Jag tror att det är bäst att hjälpa Socialdemokraterna att hålla sitt löfte.

Därför vill vi i Vänsterpartiet se en överenskommelse om en genomförandeplan redan före statsministeromröstningen i höst efter valet. Vill man på riktigt stoppa marknadsskolan så går det inte att bara hålla vackra tal före valet och sen begrava frågan i en utredning efter valet utan att säkra en majoritet för förslaget.
Alltför många elever och lärare har betalat ett högt pris för införandet av aktiebolag inom skolan.
Det är på tiden att under nästa mandatperiod ta tillbaka kontrollen över skolan och säkra alla elever den bästa möjliga utbildningen.

Vad behöver då göras?
  • Införa vinstförbud
  • Avskaffa skolpengen
  • Ta bort kösystemet
  • Införa en hårdare tillståndsprövning av friskolor
  • Införa säljstopp för skolfastigheter
  • Offentlighetsprincipen behöver gälla i alla skolor

Vill du ha en skola som fungerar för alla elever, fri från marknadsintressen så är det Vänsterpartiet du ska lägga din röst på i valet 2022. Vi är garanten för att det ska bli verklighet. Och vi håller vad vi lovar. Det har vi visat det senaste året genom att stoppa marknadshyror, förbättra sjukförsäkringen och höja garantipensionen.

Kajsa Fredholm, riksdagskandidat för Vänsterpartiet Dalarna