• Regionfullmäkti...
Blogg

Regionfullmäktige 29 april 2024 – jämlikhet, klimat och ekonomi i fokus

I måndags sammanträde Regionfullmäktige. Vänsterpartiet var såklart på plats och diskuterade ett antal frågor med utgångspunkt ur jämlikhets-, klimat- och ekonomiperspektiv.

Billigare TBE-vaccinering!

Vänsterpartiet lämnade förra året in en motion om att regionen ska finansiera och erbjuda medborgarna vaccinering mot TBE till samma kostnad som ett läkarbesök. Region Dalarna, med hänvisning till Folkhälsomyndigheten, uppmanar redan sina medborgare att vaccinera sig mot TBE, speciellt eftersom att Dalarna ligger i ett av de extra utsatta områdena. Trots rekommendationen så läggs vaccinationskostnaden på medborgaren – och det är ingen liten kostnad. För en familj kostar det flera tusenlappar att vaccinera sig. Dalarna är inte jämlikt nu, men detta förslag är ett steg på vägen mot ett jämlikt Dalarna.

Motionen avlogs av alla andra partiers ledamöter än Vänsterpartiets. Kristdemokraternas regionråd resonerade med att familjer från prioritera med exemplet: ”Har en familj råd att lägga en tusenlapp på sin bil, kan de istället prioritera den tusenlappen på vaccinering”. En tusenlapp kan vara mycket pengar för en familj, och som vi redan nämnt så handlar det inte om en utan flera tusenlappar.

Hur ska vi nå klimatmålen 2030?

Vänsterpartiets oppositionsråd Patrik Liljeglöd hade en interpellationsdebatt med Elin Norén (S), regionstyrelsens ordförande, om hur majoritetens plan på att minska koldioxidutsläppen för att nå de satta klimatmålen 2030.

Svaren från majoriteten var att det finns en fastställd strategi med ett angivet slutmål och att det finns nyckeltal som anger vad som ska mätas. Problemet är inte att detta görs, utan problemet ligger i att regionen endast följer upp detta en gång per år. So far, so god – men Vänsterpartiet anser inte att det är tillräckligt. Vi befinner oss i en klimatkris, ett nödläge, och det behövs minst lika stort arbete för att minska våra utsläpp precis som regionen gör för att nå sina ekonomiska mål.

Skattepengar ska inte finansiera charterresor!

Ett av besluten som fullmäktige skulle tas var att bevilja att Region Dalarna går i borgen för Dala Airport AB på 7 miljoner kr, vilket är en höjning på 4 miljoner kr sedan förra beslutet. Detta begär de för att de är i behov av att bygga om sina lokaler med anledning av krav i det nya Schengenavtalet. Det gäller främst på AB Dalaflygs verksamhet angående passagerarresor. Det är en verksamhet Vänsterpartiet inte ska finansieras av offentliga medel, främst ur ett klimatperspektiv men även att regionen inte heller ska belastas ekonomiskt på grund av bland annat charterresor.

2024-05-02