• Region Dalarnas...

Region Dalarnas politiska majoritet behöver tänka om kring kollektivtrafiken

Det är nu drygt två veckor kvar innan Dalarnas bussåkande befolkning kommer drabbas av den nya pris och zonmodell, som Region Dalarnas majoritet bestående utav S, C, KD och DSP i november 2023 tog beslut om. Det blir en för de flesta dyr erfarenhet och som med största sannolikhet innebär en skjuts in i en nedåtgående spiral vad gäller människors val att åka kollektivt.

Sambandet mellan ökat pris och högre intäkter förutsätter att människor fortsätter att åka i samma utsträckning som förr. Men om färre åker, växer kollektivtrafiknämndens underskott och tyvärr med nuvarande konsekvenslogik i den politiska majoriteten blir följden, minskat utbud och mer lockande blir resan med den egna bilen.

Vänsterpartiet har redan sedan förändringsprocessens start föreslagit en prisstrategi som inte innebär några större prishöjningar, samtidigt som vi ökar resmöjligheterna genom att göra Dalarna till en enda zon. För att stimulera till att fler väljer att åka kollektivt, krävs det att vi stärker värdet av att åka kollektivt, inte med ett höjt pris, utan att människor finner det ekonomiskt gynnsamt att välja buss eller tåg, i förhållande till andra alternativ.

Om majoriteten i tid tänker om, väljer att göra resorna billigare, så ökar också chansen till både ett minskat underskott eller till och med ett överskott, om fler köper ett busskort till ett rimligt pris och som gäller i hela Dalarna. Finns modet att föra en progressiv politik, finns visionen om att ta nödvändiga beslut för att främja ett grönare resmönster i Dalarna?

Om Region Dalarna skulle välja den vägen, skulle vi inte vara först ut. Förra året infördes Tysklandsbiljetten, som innebär att för 49 Euro/månaden (ca 550 kr) kan du köpa ett kort, som gäller alla resor (utom snabbtåg) över hela landet. För mindre än halva priset kan du åka hur mycket du vill, när du vill i 30 dagar. Det som är möjligt där, borde också rimligtvis vara det även här.

Många upprörs nu med rätta över förändringarna som är på väg att träda i kraft. Förändringar som radikalt kastar om förutsättningarna för de som är beroende av kollektivtrafiken i sin vardag. Därför är min vädjan till Region Dalarnas politiska majoritet, att lyssna och tänka om, ju förr desto bättre, inte för vår skull – för allas skull.

Patrik Liljeglöd (V), oppositionsråd Region Dalarna

2024-02-27