• Region Dalarna ...

Region Dalarna bör betala för undersköterskornas yrkesbevis

Från och med 2023 har undersköterska blivit en skyddad yrkestitel, en välkommen förändring som sätter tydliga ramar för yrkesutövningen inom vården och omsorgen. Detta är ett steg i rätt riktning för att säkerställa kvaliteten på vården och värna om patienternas säkerhet.

Som arbetsgivare ser Region Dalarna positivt på detta initiativ och vill uppmana sina anställda att begära ut det nödvändiga intyget från Socialstyrelsen. Men som det är nu finns det ingen större drivkraft att hämta ut sitt intyg, det innebär enbart en kostnad för den enskilde, men ger inget mervärde förrän vederbörande skulle bestämma sig för att byta arbetsplats och lämna Regionen.

I en tid då vården står inför utmaningar som personalbrist och ökade krav på kompetens och kvalitet är det nödvändigt att uppmuntra undersköterskor att skaffa sina yrkesbevis. Att ha en skyddad yrkestitel är inte bara en symbolisk handling; det är en kvalitetsstämpel. Därför vore det mest rimligt att Region Dalarna som arbetsgivare tog kostnaden och på så sätt aktivt stödja och underlätta processen för att skaffa dessa intyg.

Som ersättare i Regionstyrelsens personalutskott har Vänsterpartiet givit uttryck för denna viljeinriktning, men fann lågt eller inget stöd hos övriga ledamöter. Detta trots att kostnaden för Regionen är närmast försumbar. Detta är olyckligt. Region Dalarna borde tänka om och se det strategiska värdet i att samtliga undersköterskor kan uppvisa bevis på sin utbildning och kompetens.

Patrik Liljeglöd (V)
Oppositionsråd i Region Dalarna