• Prisökning i ko...

Prisökning i kollektivtrafiken mellan Falun–Borlänge är inte rätt väg att gå

Region Dalarna har möjligheten att göra just de förändringar som kollektivtrafiknämndens ordförande Abbe Ronsten (S) ger uttryck för i tidningen. ”(..) att utveckla biljettsystemet för att göra det enklare och mer attraktivt att resa, främst i våra starka transportstråk där vi ser en stor möjlighet att få fler resande!”

Ambitionen delar vi, men vi ser även att majoriteten med full kraft snubblar och faller på mållinjen, när de föreslår en 2-zons lösning som kommer göra Borlänge till en paria ur ett resandeperspektiv.

Vänsterpartiet har tidigare presenterat betydligt modigare förslag för kollektivtrafiken. Dock såg vi en möjlighet att genom smärre justeringar i liggande förslag åstadkomma större förändringar som skulle göra kollektivtrafiken just mer attraktiv.

Vänsterpartiet föreslog att Dalarna skulle vara 1 zon, kompletterat med stadzoner, där Mora-Orsa skulle utgöra en gemensam stadszon. Det är ett alternativ som är 8 miljoner dyrare om antalet resenärer förblir oförändrat. Med ett helt enhetligt Dalapris ser vi bättre förutsättningar att uppnå målet med fler som väljer att resa kollektivt. Uppnås det målet, blir också den ökade kostnaden lägre.

Det är för oss obegripligt att Ronsten säger sig vilja göra prisbilden mer logisk och samtidigt föreslå en prisbild som så tydligt pekar på – res gärna i Dalarna, men undvik för allt i världen en resa som tar dig in eller ut ur Borlänge kommun.

Jag tror att åtminstone invånarna i ett av länets två största kommuner kommer att finna detta förslag både svårbegripligt och inte särskilt rättvist. I jämförelse med dagens pris kommer exempelvis enkelbiljetten mellan Falun och Borlänge öka med 21% vilket inte är rimligt om målsättningen är att antalet resenärer ska öka.

Det är Regionfullmäktige som slutligen bestämmer, Regionstyrelsen ger bara en rekommendation. Än finns det tid att ta rätt beslut, så ta chansen, det är en unik möjlighet att faktiskt göra kollektivtrafiken betydligt mer attraktiv. Till en förhållandevis låg kostnad dessutom.

David Örnberg (V)
2 vice ordförande, Kollektivtrafiknämnden