• Parti efter par...

Parti efter parti tappar sikten, kompassen och helheten

Som vilsna i en snöstorm irrar nu parti efter parti genom snårig skog, oförmögna att hitta fram. De har tappat sikten, kompassen och helheten.

Att nu även Socialdemokraterna väljer att pantsätta våra barns och framtida generationers trygghet, genom att anamma borgerlighetens syn på kärnkraft, en för vår planet farlig, dyr och orealistisk energipolitik, är förödande.

De höga elpriserna var murbräckan som fick Socialdemokraternas motstånd att falla och de öppnar nu upp för att fler än tio nya reaktorer ska kunna byggas. En lösning som inte har någon som helst effekt på vare sig inflation eller de skenande elpriserna, på kort eller ens lång sikt.

Frankrike, vars energiproduktion i betydligt högre omfattning lutat sig mot kärnkraften, har haft dyrare elpriser, för att kärnkraft är en mer kostsam lösning. Att Sveriges elproduktion skulle ha varit för låg är inte heller förklaringen till dagens höga elpris. Att övriga länder i Europa gjort sig beroende av gas och inte i tillräcklig hög utsträckning ställt om till förnybar energiproduktion, har skapat denna situation. Som en del i den europeiska elmarknaden får vi Sverige nu betala priset för andra länders bristande energipolitik.

Det är möjligt att med politiska beslut lösa de akuta ekonomiska problem som nu plågar svenska hushåll. Först behöver vi släppa tanken på att marknaden som system kan ersätta handfast konkret politik. Elmarknaden behöver regleras och Vänsterpartiet har länge föreslagit en sådan modell, där elpriset regleras till ett marknadspris baserat på Sveriges produktion och behov och att endast det överskott som exporteras följer Europas marknadspriser på el. Ett systemskifte vi kallar Sverigepris på el. Genom en sådan reglering skulle vi också samtidigt effektivt bekämpa inflationen eftersom en av de största pådrivande faktorerna bakom inflationskrisen, är de stora bolagens krav på vinstutveckling. Att just energibolagen är de stora vinnarna på en marknad som är satt ur spel, möjliggör otroliga övervinster, vilket gör dem till en starkt inflationsdrivande faktor i svensk ekonomi. Elektricitet är inte vilken vara som helst, den är avgörande för ett fungerande samhälle.

Nästa steg för att säkerställa energitillgången i Sverige, vore att återreglera Svenskt elnät. På så sätt kan vi genomföra nödvändiga förstärkningar av vårt elnät och säkra flödet av el genom hela Sverige. Idag när nätet är uppstyckat i olika bolag och där ingen har det övergripande helhetsansvaret av svensk el-infrastruktur, från strategi till utförande, så hindrar det de nödvändiga och kraftfulla åtgärder som behövs.  Slutligen finns det 4,5 miljoner övriga anledningar till att inte bygga ut kärnkraft, frågan om säker slutförvaring är inte löst men enbart den tid det tar för uranets livsfarliga strålning att halveras borde vara ett tillräckligt argument. Det finns inte oändlig tillgång till Uran och vi både kan och vi måste bygga vår energiproduktion på förnybara källor. Här måste Socialdemokraterna tänka om. I höstas fastslog Region Dalarna vilka olika energislag som ska nyttjas och vid det beslutet försvarade S i Dalarna att kärnkraft som källa inte var ett alternativ. Det är åtminstone ett ljus i det tätnande mörkret.

Kajsa Fredholm (V), riksdagsledamot för Dalarna
Patrik Liljeglöd (V), Oppositionsråd i Region Dalarna