• När V säger "st...

När V säger ”stopp” till privatiseringar – då säger S ”kör på!”

Under senaste regionfullmäktige kom Vänsterpartiets motion om att avsluta privatiseringen, i andra ord Lagen om valfrihet (LOV), upp på bordet för ett slutgiltigt beslut. Föga förvånande avslogs motionen och “valfriheten” fortsätter.

Majoriteten påstår att det är just “valfriheten” som bidrar till högre kvalité i vården, trots att det inte finns några sådana exempel i Sverige.

Vår motionär och tidigare oppositionsråd, Maja Gilbert Westholm svarade på påståendet med att säga att det inte är privatiseringar och valfrihet som leder till bättre kvalitet i hälso- och sjukvården:

“Det handlar om att vårdgivaren ser till att det finns välutbildad personal och tillgängliga resurser för att de ska kunna utföra ett gott uppdrag. Det handlar om att jag som patient ska bli lyssnad på, få kunskap om min sjukdom och vad som kan göras åt den. Det handlar också om att jag är delaktig i de beslut som tas.”

Maja Gilbert Westholm, Vänsterpartiets tidigare oppositionsråd i Region Dalarna.

När motionen lämnades in, under föregående mandatperiod, var Socialdemokraterna med oss. De var så pass övertygade om att privatiseringen av Barn- och ungdomspsykiatrin skulle slå sönder hela verksamheten och drabba patienterna, att de fokuserade hela sin valrörelse kring just det – att stoppa vårdval BUP.

Trots alla tidigare löften så var det Socialdemokraternas regionråd Sebastian Karlberg som argumenterade emot vår motion allra flitigast. Han som i valet kallade sig själv “riskkapitalisternas värsta fiende”

Sebastian berättade i sitt anförande också om att Socialdemokraterna kompromissat för att få lov att  ingå i majoriteten. Det största partiet i majoriteten är det parti som kompromissat och stoppat undan sin egen politik allra mest. Var det verkligen värt det?

“Det handlar om vi, när vi som parti, tar i hand med andra partier om att föra en viss linje, då är det det som gäller. Ett handslag med Socialdemokraterna , det gäller. Även om vi kanske får kompromissa om en del saker vi tycker är väldigt viktiga så ska man veta att de kompromisserna står vi upp för.”

Handslaget med väljarna då? Det handslaget man gör när man får ett förtroende som folkvald – det är tydligen inget Socialdemokraterna står upp för. Men handslag med sina politiska motståndare – det står de minsann upp för.

Vänsterpartiet står tydligt i politiken. Vi vet vad vi vill – och vi står för det – både innan och efter valet.

Vi vill att privatiseringen av BUP ska avskaffas NU!