• NÄMNDINITIATIV:...
Motioner

NÄMNDINITIATIV: Skrivelse till regeringen om att anmälningsplikt inte bör införas i hälso- och sjukvården

Nämndinitiativ

Till Regionstyrelsen

I Tidöavtalet står det att det ska lämnas förslag till en ordning med “anmälningsplikt mellan Polisen och myndigheter som antas komma i kontakt med personer som befinner sig illegalt i landet”. Det beskrivs hur kommuner och myndigheter ska vara skyldiga att informera Migrationsverket om papperslösa i syfte att försvåra möjligheten att leva i landet utan tillstånd.

Dessa formuleringar har många fackförbund och civilsamhällesorganisationer reagerat på. Vårdpersonalens uppgift är att ge patienter vård, omsorg och stöd utifrån behov. Det finns stora risker för liv och hälsa med anmälningsplikt inom vården. De människor som lever som papperslösa i Sverige kommer på grund av rädsla att avstå från att söka nödvändig vård och riskera sin hälsa och i värsta fall sitt liv. Särskilt befaras att gravida och våldsutsatta kvinnor inte kommer att söka vård.

Regionstyrelsen bör tillskriva regeringen om vikten av att inte införa anmälningsplikt eller informationsplikt i hälso- och sjukvårdens verksamhet. Även om det finns en skrivning i Tidöavtalet om att anmälningsplikt skulle kunna strida mot ömmande värden, till exempel i sjukvården, kan detta inte ses som en garant för att hälso- och sjukvården inte kommer att omfattas.

Det är av vikt att som regionala politiska företrädare agera i tid innan beslut, för att påvisa de stora konsekvenserna förslaget skulle innebära i den egna verksamheten.

Därför yrkar Vänsterpartiet:

• Att Regionstyrelsen tillskriver regeringen att anmälningsplikt inte bör införas i hälso- och sjukvården.

Patrik Liljeglöd
Oppositionsråd