• Kommunalt skift...

Kommunalt skiftombyte i riksdag och region för Vänsterpartiet

Söndagen den 20 mars höll Vänsterpartiet Dalarna valkonferens i Ludvika. Där valdes Kajsa Fredholm, 60 år, och Patrik Liljeglöd, 43 år, till partiets nya toppkandidater till riksdagen och regionfullmäktige. Det innebär att det är två medlemmar ur LO-förbundet Kommunal som nu toppar Vänsterpartiet Dalarnas listor. Kajsa Fredholm är ny riksdagskandidat.

– Det är mycket som behöver förändras och det är tillsammans som vi bygger framtiden. Jag kommer kampanja för en rättvis klimatomställning med möjligheter för både landsbygd och bruksort. För en skola utan marknadsintressen. För grön omställning, både i industrin, turistnäringen och i byn. För en bättre kollektivtrafik i hela länet med lägre biljettpriser, säger Kajsa Fredholm.

Karin Ek Lissbol och Kajsa Fredholm toppar Vänsterpartiets riksdagslista. Foto: Hans Esselöv

Kajsa är idag partistyrelseledamot för Vänsterpartiet sedan många år och har även med politiska förtroendeuppdrag i både Region dalarna och i Leksand, där hon har sin hemvist, lång politisk erfarenhet med god kännedom om hela Dalarnas förutsättningar. Det är något som hon har för avsikt att bära med sig i riksdagsarbetet.

Behandlingsassistenten Patrik Liljeglöd är redan känd av många i Dalarna. Inte minst i Falun där han gjorde ett bejublat framträdande i kommunfullmäktige, då han sjungandes framförde Vänsterpartiets budgetförslag, till tonerna av Internationalen. Patrik tar nu klivet över till regionen där han är föreslagen att bli nytt regionråd.

Patrik Liljeglöd och Kajsa Fredholm. Foto: Hans Esselöv

– Idag ser vi hur borgerligheten monterar ner sjukvården, inte minst barnpsykiatrin. genom att privatisera den. Du som bor i Dalarna ska kunna lita på att vården finns för dig när du behöver den, oavsett vad. När Vänsterpartiet styr gör vi inte skillnad på folk, du har rätt till en lika god vård och ett gott bemötande, vem du än är och var du än bor i Dalarna, säger Patrik Liljeglöd.

Kandidater för Vänsterpartiet Dalarna till region och riksdag 2022. Foto: Hans Esselöv

Till platserna två och tre på riksdagslistan valdes Karin Ek Lissbol från Malung samt Rikard Rudolfsson från Borlänge.