• Klimatet behöve...

Klimatet behöver få en överordnad betydelse i den ekonomiska flerårsplanen

Den 20 november kommer Regionfullmäktige att fatta beslut om Region Dalarnas budget och ekonomiska plan för 2024-2026. Vänsterpartiet har lagt ett motförslag till majoriteten (S,C,KD & DSP). I en tidigare artikel har vi presenterat några axplock ur Vänsterpartiets ekonomiska budget och prioriteringar.

Budgeten är ett av regionens viktigaste arbetsredskap och av den anledningen har Vänsterpartiet valt att tillsammans med den ekonomiska flerårsplanen väva in en klimatbudget för kommande år, som anger vilka nivåer av koldioxidutsläpp som Region Dalarna måste ned i för att vi ska kunna nå det uppsatta målet för 2030.

Vänsterpartiet presenterar en klimatbudget tillsammans med den ekonomiska flerårsplanen. Det behöver bli tydligt vad som krävs för att sänka utsläppen med 75% från 2018 års nivå till de satta målen 2030.

Vi gör det eftersom det är nödvändigt att ekonomi och budget går hand i hand med kraven på minskade utsläpp. Genom att anta en klimatbudget blir både nuläge och vägen framåt synliggjord och utstakad. Vi gör det för att öka förståelsen för att nödvändiga åtgärder kommer att behöva vidtas. När mål och delmål upphör att vara diffusa och plötsligt blir ytterst konkreta, svart på vitt i ett budgetark.

Klimatförändringarna är redan här, vi har ingen tid att förlora och det är dags att inse att budget inte bara handlar om en balans om kronor och ören, utan att klimatet måste få en överordnad betydelse. För när allt kommer kring, vad spelar miljarder och miljoner kronor för roll i en förlorad värld?

Patrik Liljeglöd (V)
Oppositionsråd, Region Dalarna