Regeringen siffertrixar och struntar i viktiga klimatinvesteringar
Världen står inför ett klimatnödläge. Under hösten har stormen Boris översvämmat och ödelagt flera europeiska städer i sin framfart. Extremväder med kraftiga skyfall och värmeböljor med torka blir allt vanligare och drabbar även oss i Sverige. Därför har vi inte tid att vänta med klimatomställningen.
Det brådskar med att sätta igång stora investeringar. För varje år som går utan att vi gör nånting åt utsläppen så ökar klimatskulden som det kommer att bli både svårare och mer kostsamt att åtgärda längre fram.
För att minska utsläppen behöver vägtrafik flyttas över till järnväg, bostäder behöver klimatanpassas och elproduktion och elnät behöver byggas ut. Dessutom behöver vi investera för att undvika och mildra effekterna av klimatförändringen.
Det är nödvändigt att öka den biologiska mångfalden som ger större motståndskraft mot klimatförändringar. Vi behöver öka kolinlagringen i skog och mark och bruka dessa på ett mer hållbart sätt. Klimatkris och naturkris hänger ihop och behöver åtgärdas samtidigt.
I regeringens och Sverigedemokraternas budget saknas helt den politiska vilja som krävs för att ställa om samhället. Regeringen försöker bluffa igenom enorma åtaganden för skattebetalarna för att bygga ny kärnkraft istället för att kraftfullt satsa på förnybar energi som vind och sol som både är billigare och går fortare att bygga ut.
Tidöpartierna föreslår alltså en satsning på enbart ny och dyr elproduktion som är designad för att bara gynna elbolagen. I den finansieringsmodell som föreslagits får hushållen, företagen och staten stå för risker och kostnader medan kraftbolagen garanteras vinster.
Det är en kärnkraftsatsning som kan kosta lika mycket som hela det låneutrymme som Vänsterpartiet föreslagit för samtliga klimatinvesteringar!
Regeringen hävdar att de vill skapa teknikneutralitet mellan kraftslagen samtidigt som de lovar 400 miljarder kr per år i kreditgarantier till kraftbolagen. Ja, det är magstarkt.
I början på året sänktes reduktionsplikten till 6 procent för både diesel och bensin. Något som fått omfattande kritik. Inte minst eftersom regeringens egna beräkningar visade på kraftigt höjda utsläpp. I årets budget höjer man reduktionsplikten till 10 procent. Men man sänker samtidigt skatten på drivmedel. Sen påstår man att detta ska leda till att Sverige klarar klimatmålen till 2030 vilket är tveksamt. Även flygskatten slopas.
Med regeringens nuvarande klimatpolitik så missar Sverige minst tre av fyra klimatmål till 2030. Klimatpolitiska Rådet menar att regeringen bryter mot klimatlagen.
Och inte nog med det, inför årets budgetpresentation ger Tidöpartierna sken av att man gör en satsning på Sveriges naturreservat genom att tillföra pengar till anslaget för skötsel av värdefull natur. Problemet är att man tidigare gjorde enorma nedskärningar på samma anslag. Den s.k satsning man nu presenterar återställer inte ens en tiondel av anslaget.
Regeringen och Sverigedemokraterna för svenska folket bakom ljuset i klimatpolitiken. Det är djupt oärligt och ett svek mot kommande generationer.
Så här ser Vänsterpartiets klimatreformer för 2025:
- En investeringsplan för grön omställning – 700 miljarder över 10 år
- Sverigejobb för tidigarelagda investeringar i kommunerna, (bl a VA och klimatanpassning)
- Investerings- och renoveringsstöd till klimatsmarta hyresrätter
- Sverigebiljett för billigare kollektivtrafik: 450 kr/mån
- Investeringsstöd för kollektivtrafik
- Åtgärda underhållsskulden av järnvägen
- Satsa på havsbaserad vindkraft
- Stärk skyddet av naturen och återskapa våtmarker
Kajsa Fredholm (V)
Klimatpolitisk talesperson
2024-10-04