Vad händer med arbetsmiljö och patientsäkerhet när VNS nu delvis sagts upp?

Nämndinitiativ till Hälso- och sjukvårdsnämnden:

Den 16 maj publicerades i Inblick en nyhet om utökad screening av patienter som vårdats inneliggande från den 17 april på rehabavdelning på Ludvika lasarett. Anledningen berodde på ett utbrott av VRE (vancomycinresistenta enterokocker). Även om utbrottet ägde rum kort efter neddragningen av VNS, kan det vara svårt att veta om det föreligger någon korrelation mellan utbrott av VRE och upphörandet av VNS utförda tjänster. Händelsen påvisar dock att det är av yttersta vikt att Region Dalarna även fortsättningsvis genomför egenkontroll och mätningar av städkvalitén (en s.k renlighetsmätning).

En konsekvens av utbrottet är att enheten fått göra sig av med allt möblemang och vid skrivande stund står vårdsalar ännu tomma, vilket försämrar tillgången till disponibla vårdplatser.

Yrkande:
  • Att det genomförs regelbundna systematiska mätningar av städkvalitén (s.k renlighetsmätning) på Region Dalarnas samtliga vårdinrättningar.

Utöver vårt yrkande önskar vi också svar på dessa frågor:

• Hur ser planen ut och när beräknas drabbade vårdsalar i Ludvika att kunna öppnas igen?
  • Hur följer vi upp hur undersköterskors och sjuksköterskors arbetsbelastning har påverkats av neddragningen av VNS?
  • Hur följer vi upp att patientsäkerheten inte drabbas av neddragningen?
  • Hur följer vi upp medarbetarnas möjlighet att följa riktlinjerna för vårdhygien?

Patrik Liljeglöd
Oppositionsråd