Bojkott av israeliska varor

Reservation till Regionstyrelsen:

Vänsterpartiet har begärt att Region Dalarna inför en bojkott mot israeliska varor. Det handlar om att ta ett solidariskt medmänskligt ansvar och att bistå i den nödvändiga påtryckning som världen behöver utöva mot staten Israel för att få stopp på det folkmord och folkrättsbrott som nu pågår.

Den 27 maj, samma dag som Regionstyrelsen skulle behandla Vänsterpartiets förslag på Regionstyrelsen, utförde Israel en flygräd mot ett tältläger för flyktingar där minst 45 människor dödades och många fler skadades i det eldhav som bomberna orsakade. Världen reagerade,  bland annat EU:s utrikeschef fördömde anfallet och underströk att Israel måste respektera den internationella domstolen i Haags beslut. Som svar på det domstolsbeslut som den 24 maj beordrade Israel att stoppa sin militära offensiv i Rafah, svarade staten Israel med att bomba det tältläger som Israel själv uttalat som ett säkert område för människor i flykt.

Regionstyrelsen skulle kunna ha tagit beslut, i likhet med det som togs av presidiet förra sommaren, men som då riktade sig mot ryska varor. Istället valde styrelsen att skicka ärendet på beredning och att beslut då tidigast kan fattas på nästkommande möte den 16 september, 112 dagar senare.  Den tiden finns inte för människorna i Gaza, vi behöver agera nu och därför begärde Vänsterpartiet att Region Dalarna skulle fatta beslut redan nu och att vi skulle göra det enda medmänskligt rätta och införa en bojkott av israeliska varor tills eldupphör utlysts och att pågående folkrättsbrott avbryts. Istället valde Regionstyrelsen att ge staten Israel ytterligare 112 dagars tidsfrist.

Skulle Region Dalarnas beslut ensamt kunna stoppa kriget? Nej, ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Och när tillräckligt många som gör något, uppnår en stor massa, då händer det också saker. Region Dalarna valde idag att inte vara någon och jag reserverar mig mot det beslutet.

Patrik Liljeglöd
Oppositionsråd