• UTTALANDE: Stöt...

UTTALANDE: Stötta folkets feministiska revolution i Iran

UTTALANDE

Stötta folkets feministiska revolution i Iran

Det har nu gått mer än 4 månader sedan den feministiska revolutionen mot den Iranska regimen påbörjades, efter moralpolisens brutala mord på den unga kurdiska kvinnan Jini Amini.

Protesterna som är de största av sitt slag sedan 1979 då det fundamentalistiska styret tog över makten har fått många dödsoffer och över 20 tusen personer har fängslats. Det har dessutom kommit många rapporter om statssanktionerade våldtäkter mot de kvinnliga fångar som stått i täten för de revolutionära protesterna.

Även om västvärldens regeringar vägrat visa sitt riktiga stöd till folket i Iran så har en rad partier och högt uppsatta politiker engagerat sig i frågan under de senaste månaderna. Det har vi sett inte minst i Kanada, Tyskland, Spanien och flertalet andra länder. Även i Sverige har politiker från olika partier deltagit i protesterna, men det räcker inte.

Att Vänsterpartiets talesperson i utrikesfrågor och ett fåtal andra parlamentariker har uppmärksammat frågan är för lite och riskerar vårt förtroende bland den Iranska diasporan.

Vänsterpartiet ska stötta samt ta egna initiativ till protester mot den Iranska regimen samt vara folkets röst i de parlamentariska organen. Detta gäller såväl våra talespersoner som vår partiledning och bland lokala representanter.

Folket i Iran kan inte vänta 44 år till på demokrati. Låt oss stå på rätt sida av historien. Internationell solidaritet måste högre upp på Vänsterpartiets dagordning, om inte för partiets skull så åtminstone kvinnor, liv och frihet.

Vänsterpartiet Dalarnas distriktsårskonferens
Folkhögskolan Malung