• Svar på insända...

Svar på insändaren “TBE-vaccin bör vara gratis för barn i riskområden” i Borlänge tidning

Som artikelförfattaren skriver i sin insändare rekommenderar Folkhälsomyndigheten TBE-vaccinering för de som vistas i skog och mark i Dalarna. Det är en stor andel av Dalarnas befolkning. Att drabbas av TBE är  allvarligt, det kan leda till livslånga komplikationer.

För att få ett fullvärdigt skydd mot TBE behövs ett flertal sprutor, som tas vid olika tillfällen. Den sammanlagda kostnaden är  hög. Kostnaden för en vuxen i Dalarna är 425 kr/dos, och kostnaden för barn 400 kr/dos. En grundvaccination det första året är 4 doser. Räknar vi på det blir det alltså 1700 kr för en vuxen, och 1600 kr för ett barn. Är man flera personer i hushållet blir det en väldigt hög kostnad.

Artikelförfattaren “sjuksköterska” skriver också:
Flera regioner i Sverige erbjuder gratis vaccination mot TBE till barn och ungdomar och/eller rabatterat pris till både barn och vuxna. Så är inte fallet i Region Dalarna, vilket leder till att det blir en klassfråga vilka familjer som har råd att vaccinera sig själva och sina barn.”

Vänsterpartiet kan inte annat än att hålla med. Många familjer, och enskilda personer, har inte råd att vaccinera sig. De riskerar att utsättas för en allvarlig sjukdom på grund av sin ekonomiska situation. Är det verkligen acceptabelt? Vården ska vara jämlik och inte göra skillnad på människor utifrån ekonomiska förutsättningar.

Vi vill förenkla för både barn och vuxna  att vaccinera sig. Därför lämnade vi förra året in en motion till regionfullmäktige där vi yrkade att kostnaden för TBE-vaccinering ska likställas med priset för ett läkarbesök på en vårdcentral, samt ingå i högkostnadsskyddet. För barn är ett läkarbesök kostnadsfritt.

Motionen lämnades in till Regionfullmäktige i september förra året.

Vår motion avslogs av alla andra partier i regionfullmäktige. Vi kommer att lägga en ny motion  och hoppas på stöd och därmed se till att TBE-vaccineringen blir mer tillgänglig.

Tack ”sjuksköterska” för ditt engagemang och arbete!

Nathalie Thomsen (V), ersättare i Regionfullmäktige
Ulla Fridh (V), ledamot i Hälso- och sjukvårdsnämnden