Risk att fler väljer bilen före bussen med regionens nya pris- och zonmodell

 

Korta resor blir dyrare, långa resor blir billigare – men från Borlänge är det alltid långt. Så kan man summera majoritetens resonemang kring den nya zon- och prisstrategin för kollektivtrafiken som regionfullmäktige i måndags beslutade.  

”Kollektivtrafiken i Dalarna har påbörjat en resa som är nödvändig för att göra den bättre än vad den är idag” skriver Abbe Ronsten (S)  i Dala-Demokraten.

Abbe må ha många goda egenskaper men någon reklammakare är han inte. Med budskapet, färre turer och högre priser för de flesta, försöker han sälja in den nya modellen för kollektivtrafiken.

För det är de flesta som får dyrare priser från årsskiftet och det är framförallt den lojale bussåkaren som får betala priset. Nu är det nämligen slut på till exempel möjligheten att via arbetsgivaren köpa ett årskort, så kallat företagskort till ett förmånligt pris.

Överlägset flest personer gör kortare resor med buss, vilket också syns i statistiken där dagens kommunkort står för nära hälften av alla kort som säljs. Om vi översätter vad Abbe i praktiken menar med den korta resans något dyrare priser, innebär det följande.

Bengt i Grycksbo utanför Falun, har idag ett kommunkort som kostar honom 687 kronor i månaden. (hade han köpt ett årskort eller förmånskort hade den summan varit 398 kronor.) Från och med årsskiftet kommer Bengt få betala för gul zon, som gäller hela Dalarna, bortsett Borlänge, när han dagligen pendlar till Falun. Gul priszon innebär en ny månadskostnad för Bengt på 1200 kronor.

Jag kan ha full förståelse för att Bengt i samma ögonblick som han ser det nya priset, sneglar genom fönstret och ut mot uppfarten och bilen. Tyst och stilla gör han beräkningen i sitt huvud. 1,3 mil till jobbet, 2,6 fram och tillbaka. Genomsnitt 20 dagar och bilen drar 0,7. Bensinen kostar 20 kronor per liter… Han landar på summan 728 och konstaterar förbryllat att om han tar bilen istället för buss så spar han 472 kronor i månaden och 5664 kronor per år.

I det läget blir inte valet svårt för Bengt, han tar bilen från och med 1 januari 2024. Bengt är inte heller ensam i länet, för alla de som har kortare resa än 2,2 mil kommer det vara billigare med bil än buss. Abbe, är det rimligt?

Den nya prissättningen som ni nu har beslutat är kontraproduktiv. Den gör kollektivtrafiken som helhet mindre attraktiv och det är ett dåligt vägval för klimatet som kräver att vi får fler resenärer på buss och färre i bil, inte tvärtom.

 

Patrik Liljeglöd (V), oppositionsråd Region Dalarna

2023-11-23

Dela den här sidan:

Kopiera länk