Revidering av reglemente för sjukresor

Reservation till Regionfullmäktige:

Vänsterpartiet reserverar sig mot beslutet att inte godta Vänsterpartiets föreslagna förändringar i det reviderade reglementet för sjukresor. I ärendetexten beskrivs syftet med avgiftsförändringarna till att öka incitamenten för den enskilde patienten, att välja att resa med den allmänna kollektivtrafiken. Samtidigt understryks vikten att den medicinska bedömningen ska vara avgörande för beslut om sjukresa. Mot den bakgrunden blir det orimligt att höja avgiften för liggande sjukresa, eftersom den som bedöms vara i behov av liggande sjukresa knappast kan anses kunna tillgodogöra sig en resa på egen hand via den allmänna kollektivtrafiken.

Likaså anser vi att jämlika förutsättningar och tillgång till hälso- och sjukvård oavsett var du bor, kräver beslut med en tydlig politisk viljeriktning. Därför anser vi inte att ett reglemente ska premiera den som själv eller via nätverk har tillgång till egen bil. Vi menar att samma villkor som avgör om ersättning ges för resa med egen bil även ska gälla för förutsättning att erbjuda sjukresa, dvs att:

“Väntetiden mellan ankomsttiden och besökstiden överstiger två timmar vid resa med allmänna kommunikationsmedel, eller när väntetiden efter ett avslutat vårdbesök överstiger två timmar till dess att allmänna kommunikationsmedel avgår”

Ulla Fridh

2024-02-19