Pris- och zonmodell för kollektivtrafik inom Region Dalarna
Pris- och zonmodell för kollektivtrafik inom Region Dalarna
Reservation:
Vänsterpartiet ser positivt på Region Dalarnas ambition att förenkla och göra kollektivtrafiken mer tillgänglig i länet, genom att göra priset mer förutsägbart och övergripbart. Däremot menar vi att det beslut som fattats snubblar på mållinjen och istället för att förenkla, riskerar att minska förståelsen kring prissättningen, som i viss mån pekar ut Borlänge kommun som en paria ur ett resenärsperspektiv.
Vänsterpartiet föreslår därför istället att Dalarna utgörs av en zon, där priset för kommungränsöverskridande resor skulle vara 50 kr oavsett destination, kombinerat med stadszonsindelningar med en lägre pristaxa. (35 kr)
I vårt förslag räknas även Mora – Orsa in som en gemensam stadszon. Ur ekonomiskt perspektiv innebär Vänsterpartiets förslag ett i det närmaste försumbart dyrare alternativ.
Värt att notera är att Vänsterpartiets färdriktning och slutmål för prissättning är att Region Dalarna i slutänden bör tillhandahålla en avgiftsfri kollektivtrafik, eftersom det på en avgörande nivå skulle kunna växla om människors resande från privatbilism till kollektivt åkande, vilket är nödvändigt för att kunna minska utsläppen och nå uppsatta klimatmål. Vänsterpartiets förslag i detta ärende ska alltså ses som ett steg i en process som slutligen kan möjliggöra avgiftsfri kollektivtrafik när det parlamentariska läget så tillåter.
Patrik Liljeglöd (V)
Oppositionsråd
2023-09-18