Nej till ökat tak i högkostnadsskydd och ökade avgifter inom hälso- och sjukvården!

Reservation till Hälso- och sjukvårdsnämnden:

Frågan om nivån på högkostnadsskydd och avgifternas storlek är större än det enskilda beslutet som nämnden tog ställning till. Ytterst handlar det om hur vi finansierar välfärden och hur vi gör det på jämlikast tänkbara sätt. Gemensamt finansierar vi hälso- och sjukvården via den skatt som folket i Dalarna betalar Region Dalarna. En väldigt liten del av den finansieras med de  avgifter som tas ut från den som är i behov av sjukvården. Så pass lite, att den hade utgjort en försumbar kostnad för var och en i Dalarna, om allt finansierats helt via skattsedeln.

Syftet med avgiften är således en annan än att få ihop Regionens budget på sista raden. Avgiften är tilltänkt att ha en reglerande effekt och uppmuntra till avhållsamhet i nyttjandet av vården. Men det är inte den välbärgade som med hjälp av avgiften kommer avhålla sig vården, det är de som har det sämst ställt. Det är de som vid varje månadsskifte funderar på om pengarna kommer att räcka en månad till. Det är de som kanske inte bara avhåller sig från den vård de kunde ha varit utan, det är denna grupp som avgiftssystemet riskerar hålla borta från även nödvändig vård. Det är så en ojämlik vård skapas, när din inkomst och summan av dina banktillgångar spelar roll om tillgången till vård är lika eller inte.

Högkostnadsskyddet är tänkt att utgöra en trygghet för den enskilde mot skenande kostnader, men lyckas inte leva upp till sitt syfte. Inom regionens verksamheter finns det olika högkostnadsskydd som avser olika ändamål, vilket får till följd att den enskildes egenkostnad kan hinna bli ohanterligt stor innan högkostnadsskyddet får verkan.

Tyvärr har regelverken som fastställts av riksdagen och intåget av privata aktörer inom hälso- sjukvården gjort det till en mer komplicerad fråga än att bara göra det rätta och ta bort avgifterna helt. Det är möjligt med andra modeller för självfinansiering som bidrar till en mer jämlik fördelning. Men så länge avgiftsmodellen ser ut som den gör i Region Dalarna, väljer vi att hålla emot och säga nej till höjningar, vare sig det gäller avgifter eller tak på högkostnadsskydd.

Patrik Liljeglöd
Oppositionsråd