• EU-valet 9 juni...

EU-valet 9 juni – ett viktigt och avgörande val

Vi vet att väldigt få personer röstar i EU-valet, att alla som känner sig vanmäktiga och inte tror att de kan påverka stannar hemma.

Cirka 60 procent av besluten som fattas i EU påverkar våra liv hemma i våra kommuner.

Vänsterpartiet går till val med att vi måste ta tillbaka kontrollen över politiken och samhällsplanering. Att bygga upp en fungerande välfärd, återta arbete för trygga arbeten och att vi skall ta hänsyn till miljö och klimat. Alla dessa tre områden underordnas det fria marknadssystem som var och fortfarande i hög grad är EU:s grundsyfte med fria gränser vad gäller varor och tjänster.

Den stora skillnaden mellan oss och andra partier är att vi ser klimatomställningen som ett samhällsbyggnadsprojekt, ett politiskt ansvar som går hand i hand med en politik för ökad jämlikhet. Staten måste kunna ta ansvar för att klimatomställningen går snabbt och att den genomförs på ett sätt som garanterar goda livsvillkor i hela landet.

Staten måste också kunna skapa bra förutsättningar för hållbar produktion som kan skapa arbete och välstånd nu och i många generationer framåt inom våra ändliga planetära resurser. Det kräver statliga investeringar i exempelvis grön el, energisnåla bostäder och bättre kollektivtrafik och infrastruktur.

Vår främsta kritik mot EU:s klimatpolitik är att den istället sätter alltför stor tilltro till marknadslösningar. Krav på avreglering och konkurrensutsättning av till exempel kollektivtrafiken och bostadsmarknaden står i vägen för viktiga klimatinvesteringar.

Elhandelssystemet leder till överpriser på fossilfri el. Konstigt nog, med tanke på den fria marknaden, kan fossila verksamheter och flyg stöttas för att inte bli för dyra samtidigt som drägliga hyror på bra bostäder anses vara konkurrensfördelar om stöd ges till allmännyttan.

Begräsningar av staters möjligheter att investera i gröna näringar står i vägen för omställningen av industrin. EU:s klimatpolitik är i dagsläget bättre än den svenska regeringens. Men det säger inte så mycket. Vi har en regering som medvetet struntar i klimatmålen. Vi har ett skogsbruk som är extremt i världen när det gäller att avverka gammelskog istället för att restaurera vad som tidigare gjorts fel.

Vi nöjer oss inte med att Sverige ska nå de mål som satts upp av EU. Vi menar att vi måste göra mer och att vi måste göra annorlunda. Därför kommer vi att verka för att de EU-regler som begränsar möjligheten att genomföra klimatomställningen på ett effektivt och rättvist sätt ändras.

Vilka klimatrelaterade frågor är aktuella hos er? Tågförseningar? Elpriserna? Industrins omställning och jobb? Bristerna ser olika ut i olika länder, i olika områden. Därför måste även lösningarna se olika ut om än hela jorden gagnas av att vi alla värnar om vår skogs mångfald, våra jordbruks långsiktliga hållbara omställning.

Sverige behöver sträva efter att bli mer självförsörjande på mat. Ett sätt vore att odla mat åt människor istället för till mängder av köttdjur som inte lever efter sina behov samtidigt som vi försämrar förutsättningarna för naturens möjlighet att skapa mylla och stödja våra bin och humlor, livsviktiga för all annan växtlighet. Bina dör ut och våra grönsaker innehåller inte längre samma näring som förr.

Det är dags för politiken att ta ansvar såväl här och nu likväl för att möjliggöra en hållbar framtid.

Gå och rösta i EU-valet senast 9 juni! För en human och ansvarsfull politik för en möjlig och hållbar framtid. Mycket står på spel. Ju fler som röstar, ju bättre möjligheter till goda samarbeten och goda beslut som gagnar oss i vardagen.

Fia Wikström, Vänsterpartiet Säter

2024-05-18